دکتر ظریف

    به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، ظريف كه براي شركت در نشست سه جانبه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان به باكو سفر كرده است با حضور در جمع هموطنان مقيم باكو، از ايرانيان به عنوان موفق ترين، فرهيخته ترين و با فرهنگ ترين افراد در جهان ياد كرد.

    وي با اشاره به سالگرد اعلام  منشورحقوق شهروندي در كشورمان گفت: با نگاه به كشورهاي منطقه اهميت حقوق شهروندي با در نظر گرفتن امنيت و پيشتاز بودن كشور در توليد  و فناوري بيش از پيش مشخص مي شود.

    وزير  خارجه افزود: پاسداري از حقوق شهروندي به معناي شعارزدگي و تقليد از غرب نيست بلكه نيازي براي جامعه و ضامن حقوق مردم و امنيت كشور است.

    در اين مراسم كه حجت الاسلام والمسلمين« سيد علي اكبر اجاق نژاد» نماينده ولي فقيه در جمهوري آذربايجان هم حضور داشت« جواد جهانگير زاده» سفير ايران در جمهوري آذربايجان و يكي از تجار موفق ايراني در باكو درخصوص روابط خوب دو جانبه و شرايط فراهم شده براي توسعه همكاري ها سخنراني  كردند.

    در پايان اين مراسم از فعالان مرمت و توسعه ساختمان قديمي سفارت كشورمان در باكو هم تجليل شد.

    وزيرر خارجه ايران شامگاه سه شنبه براي شركت در نشست سه جانبه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان به باكو سفر كرده است.

    ظريف هدف اصلي سفر خود به جمهوري آذربايجان را شركت در نشست سه جانبه وزراي امور خارجه ايران،تركيه و جمهوري آذربايجان اعلام كرد و گفت: اين نشست يك ابتكار جالبي است كه اين سه كشور در حوزه هاي مختلف سياسي و مقابله با تروريسم و همكاري هاي اقتصادي پيگيري مي كنند.

    وي افزود: زمينه هاي مختلف همكاري مانند صنعتي، بانكي و تجاري وجود دارد و در نشست سه جانبه چهارشنبه اين موضوعات بررسي مي شوند.

    وي در نخستين ساعات سفر خود به باكو با« الهام علي اف » رئيس جمهور آذربايجان ديدار و درباره آخرين تحولات منطقه و روابط دوجانبه  گفتگو كرد.

    ظريف با اشاره به زمينه هاي همكاري بسيار بين دو كشور، ايجاد خط آهن و اجراي كريدور ريلي شمال- جنوب را از جمله اين همكاري ها برشمرد و اضافه كرد: در كميسيون مشترك آينده دو كشور براي تامين مالي اين طرح اقدام نهايي خواهد شد.

    وي همكاري در زمينه درياي خزر را نيز از ديگر محورهاي همكاري بين دو كشور دانست  و افزود: بحث هاي خوبي در ديدار با رييس جمهور آذربايجان داشتيم كه اميدوارم بزودي نهايي بشوند.

    وي با اشاره به يازده بارديدار روساي جمهور دو كشور طي سال هاي اخير، اين ديدارها را نشان دهنده گسترش بي سابقه روابط دو كشور دوست، برادر و داراي مشتركات ديني و فرهنگي دانست.

    وزير خارجه كشورمان در نخستين روز از سفر خود به باكو از ساختمان مرمت شده و توسعه يافته سفارت كشورمان در باكو كه بيش از يكصد سال قدمت دارد بازديد و اين ساختمان را بازگشايي كرد.

    ظريف امروز چهارشنبه هم ضمن ديدار با رئيس جمهور آذربايجان پس از ديدار هاي دوجانبه با وزراي خارجه تركيه و جمهوري آذربايجان؛ در  پنجمين نشست سه جانبه  وزراي سه كشور شركت مي كند.

    اين سفر دوروزه ظهر امروز چهارشنبه با برگزاري نشست مطبوعاتي وزراي امورخارجه سه كشور پايان مي يابد  و وزير امورخارجه كشورمان بعدازظهر فردا، باكو را به مقصد تهران ترك مي كند.

    بررسي زمينه هاي مختلف همكاري هاي اقتصادي از جمله ترانزيت، حمل و نقل، انرژي، گمرك  و ديگر مسائل مورد علاقه طرفين در بخش هاي فني، تجاري از جمله موضوعات مطرح در اين نشست سه جانبه خواهد بود.

    موضوعات مرتبط با همكاري هاي سياسي و منطقه اي به ويژه راه هاي كمك به صلح و ثبات هرچه بيشتر در منطقه از ديگر مباحثي است كه در اين نشست بررسي  مي شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − 12 =